Premiera A4 B9 i pewne rozczarowanie (w 50%)
Podczas prezentacji w „tajnej” hali na obrzeżach
Ingolstadt inżynierowie Audi przede wszystkim rozpływali się nad
techniką i niskim współczynnikiem oporu powietrza nowej „A4-ki”. I
rzeczywiście, wynik na poziomie 0,23 jest najlepszy w klasie. Z drugiej
strony, design nie przynosi żadnych niespodzianek – tu nowy detal, tam
zmienione lampy i inne przetłoczenia. Od razu widać, że to A4 i chyba
tak właśnie ma być, bo skoro taki koncept sprawdza się już od ładnych
kilku lat – również w innych modelach Audi – to w Ingolstadt uznali, że
nie ma potrzeby nic zmieniać. Nie dotyczy to, na szczęście, wnętrza:
kokpit nowej „A4-ki” wygląda bardzo podobnie do tego z zaprezentowanego
niedawno Q7, a świetne wrażenie robi zwłaszcza przednia kratka nawiewu
biegnąca niemal przez całą szerokość wnętrza. Jakość materiałów? Pod tym
względem Audi od kilku lat wyznacza standardy w klasie, więc i tu nie
mogło być inaczej. Auto jest też o 25 mm dłuższe od poprzednika –
najbardziej odczują to pasażerowie tylnej kanapy (więcej miejsca na
nogi). Nieco większy kufer (505 l) niż dotychczas otrzymała wersja
Avant. Najmocniejsze jednostki napędowe montowane w nowym
A4, to dwie sześciocylindrowe jednostki TDI o mocy do 200 kW (272 KM).
Systemy wsparcia kierowcy i infotainment są dokładnie takie same, jak w
A6 czy A8. Debiut Audi sedana oraz kombi zaplanowano na jesień 2015. W porównaniu do poprzedniego modelu, wymiary nowego
A4 wzrosły, ale masa własna znacznie się zmniejszył nawet aż o 120 kg.
Karoseria, dzięki inteligentnej kompozycji użytych materiałów i lekkiej
konstrukcji, jest jedną z lżejszych w tej klasie pojazdów.
W obu nowych modelach zastosowano wiele
inteligentnych rozwiązań technicznych. Najbardziej zaawansowane techniki
w nowym Audi A4 to m.in. Audi virtual cockpit, reflektory diodowe
Audi Matrix LED, Audi smartphone interface, system muzyczny
Bang & Olufsen Sound System z dźwiękiem 3D, Audi phone box
umożliwiający bezprzewodowe ładowanie telefonu
komórkowego, wyświetlacz informacji na szybie przed kierowcą head-up,
gama nowych systemów wsparcia kierowcy oraz usługi Audi connect. Opcjonalny Audi virtual cockpit – cyfrowa tablica
wskaźników - na swoim monitorze LCD o przekątnej 12,3 cala wyświetla
najważniejsze informacje w formie grafik o wysokiej rozdzielczości,
dużej dokładności i o wyszukanych efektach graficznych. Centralna jednostka obsługi różnych systemów, to
zaprojektowany na nowo, umieszczony na konsoli tunelu środkowego
terminal MMI. Najbardziej rozbudowany system infotainment: MMI
Navigation plus z MMI touch i z dużym monitorem o przekątnej 8,3 cala,
wyposażono też w umieszczone na powierzchni pokrętła systemu pole
dotykowe. Służy ono do przybliżania/oddalania obrazów i do wprowadzania
liter i cyfr. Jeśli klient zdecyduje się na zakup systemu MMI
Navigation plus, automatycznie otrzyma moduł Audi connect, który za
pomocą super szybkiej techniki transmisji danych LTE, łączy nowe Audi A4
i A4 Avant z internetem. Dzięki zintegrowanemu punktowi dostępu Wi-Fi
Hotspot (WLAN), pasażerowie mogą do woli surfować i mailować,
wykorzystując swoje mobilne urządzenia, a kierowca może z kolei
korzystać z dopasowanych do jego potrzeb usług online z pakietu Audi
connect. Nowością w ofercie jest Audi smartphone interface, integrujący telefony
komórkowe z systemem iOS lub Android ze stworzonym specjalnie dla nich
środowiskiem Audi MMI. Audi Phone Box pozwala na sprzężenie smartfonów z
anteną samochodową i na ich bezprzewodowe ładowanie zgodne ze
standardem Qi. Wymagający miłośnicy sprzętu HiFi, mogą wyposażyć swoje
nowe A4 w system muzyczny Bang & Olufsen Sound System, oferujący
zupełnie nowe możliwości odbierania dźwięków w formacie 3D. Nowy,
przenośny Audi Tablet, to z kolei element Rear Seat Entertainment,
systemu rozrywkowego dla pasażerów tylnej kanapy.
Nowe modele A4 i A4 Avant będą wyposażane początkowo w jeden z siedmiu silników:
trzech TFSI i czterech TDI. Ich moc znacznie wzrosła. Najsłabszy z nich
ma teraz 110 kW (150 KM), a najsilniejszy: 200 kW (272 KM). Co ważne,
przy wzroście mocy, zużycie paliwa spadło nawet o 21 procent.
A4 2.0 TDI ultra zadowala się średnio 3,7 l oleju napędowego na 100 km,
emitując przy tym 95 g dwutlenku węgla na kilometr (w przypadku wersji
Avant: 3,8 l i 99 g CO2 na km). W jednostce 2.0 TFSI ultra o mocy 140 kW (190 KM)
opracowano całkowicie nowy sposób spalania sprawiający, że silnik ten
jest wyjątkowo wydajny, zużywa zaledwie 4,8 l benzyny na 100 km i
emituje 109g CO2 na kilometr. Wyposażona w ten sam motor wersja Avant,
spala 5 l benzyny na 100 km, emitując przy tym 114 g CO2/km. W
przyszłości na rynku pojawi się również model g-tron, napędzany gazem
ziemnym lub wytwarzanym z zachowaniem zasad równowagi środowiskowej Audi
e-gazem. Układ napędowy i podwozie nowych Audi A4 i A4 Avant
zostały od podstaw przeprojektowane. Sześciobiegową manualną skrzynię
biegów, siedmiostopniową przekładnię automatyczną S tronic – dostępną
teraz również dla wersji z napędem na przednią oś – i ośmiostopniową
automatyczną skrzynię tiptronic, zbudowano od nowa. Przekładnie
automatyczne wyposażono w funkcję wolnego biegu, która pozwala
zaoszczędzić paliwo. Selektywne sterowanie rozkładem momentów napędowych
uzupełnia pracę napędu na przednią oś i stałego napędu na cztery koła
quattro. W przypadku najmocniejszych silników TDI, począwszy od roku
2016, Audi będzie na życzenie oferować sportowy mechanizm różnicowy,
montowany na tylnej osi. Ogromny postęp poczyniono w obszarze budowy
podwozia. Z jednej strony sportowe i stworzone z myślą o wykorzystaniu
maksimum mocy, a z drugiej, zorientowane na komfort.
Tak ogromny skok techniczny był możliwy dzięki
zastosowaniu bardzo lekkiego, pięciowahaczowego zawieszenia osi oraz
elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego. To fundamenty
dynamicznego zachowania pojazdu podczas jazdy, pierwszorzędnego komfortu
oraz znacznej redukcji zużycia paliwa. Opcjonalnie dostępne są też:
dynamiczny układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu oraz amortyzatory o
regulowanej sile tłumienia, gdzie kierowca sam wybiera jedno z dwóch
możliwych ustawień – sportowego lub komfortowego. Oba ustawienia
amortyzatorów są zintegrowane ze sterownikiem systemu wyboru dynamiki
jazdy Audi drive select, który jest na liście wyposażenia standardowego
dla wersji silnikowych od 140 kW (190 KM) wzwyż. Asystent wydajności pomaga kierowcy zaoszczędzić
paliwo, aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist ułatwia
zachowanie toru jazdy, a korzystający z radaru tempomat z automatyczną
regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami
adaptive cruise control z funkcją Stop & Go i z asystentem jazdy w
korkach, odciąża go w spowolnionym ruchu pojazdów. Asystent parkowania,
asystent ruchu poprzecznego, asystent ostrzeżenie przy wysiadaniu,
asystent manewru omijania, asystent skręcania oraz systemy ochrony
bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense, to nowości, odgrywające ważną
rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa. W ofercie znajduje się także
działająca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych. W porównaniu z poprzednimi modelami, ich
wyposażenie seryjne jest o wiele bogatsze. Obejmuje m.in. reflektory
ksenonowe, bezkluczykowy system uruchamiania pojazdu, Bluetooth, system
wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (w wersjach powyżej mocy
140 kW/190 KM) i siedmiocalowy, kolorowy wyświetlacz MMI.
auto-świat.pl
Przyznam, że stylistycznie to mogliby się bardziej wysilić. Nawet trochę wyjść poza charakterystyczny dla Audi konserwatyzm.
Komentarze
Prześlij komentarz