Jak quattro zmieniło bieg motoryzacji...
Symbolem systemu quattro jest Gekon Malajski. Porusza się on po lesie tropikalnym, przeważnie po wilgotnych gałęziach i śliskim listowiu. Dobrą przyczepność w takich warunkach zawdzięcza z jednej strony przyssawkom, z drugiej natomiast rozdziałowi sił. Prawda, że ciekawe? :P
System quattro był wynikiem zmiany sposobu myślenia, jaka dokonała się w koncernie Audi w połowie lat siedemdziesiątych. Wszystko zaczęło się od powołania, w 1975 roku, Ferdinanda Piecha na stanowisko Członka Zarządu. Wtedy to przeprowadzono prace nad modelami Audi 50 i pojazdem terenowym o nazwie Iltis, oferowanym różnym armiom NATO. Szczególnie ten ostatni wzbudził zainteresowanie, gdy -mimo słabej jednostki napędowej o mocy 75 KM - pokonał na śniegu i lodzie prototyp Audi 200. W lutym zaproponowano, aby napęd jak w modelu Iltis (a więc na cztery koła) lecz z silniejszą jednostką napędową zastosować w modelu osobowym. Ojcami projektu byli: Jorg Bensinger - inicjator, Ferdinand Piech - patron oraz szef i Walter Treser - kierownik działu projektowego. Projektowany samochód otrzymał kryptonim Audi 80, ale potrzebował bardziej charakterystycznej nazwy. Decyzja o jej wyborze miała zapaść na zebraniu dotyczącym strategii produktu. Przedstawiono dwa pomysły: Carat (skrót od słów Coupe All Rad Antrieb Turbo) i Quattro. Walter Treser, autor nazwy Quattro, dowiedział się o drugiej propozycji i sprawdził, że istnieją już -zaliczane do najtańszych - perfumy o tej samej nazwie. Postarał się o jedną buteleczkę perfum i gdy podczas posiedzenia wymieniono nazwę Carat, wyjął ją i napomknął, że nie można nazwać produktu, który ma podbić świat, tak samo jak tandetne perfumy dla kobiet. W ten sposób zwyciężyła nazwa Quattro.
W marcu 1980 roku podczas Salonu w Genewie samochód został przedstawiony mediom, ale najważniejsza była decyzja o starcie w rajdach. Od samego początku projektanci i konstruktorzy zgodni byli co do tego, że nowy samochód należy zaprezentować na arenie sportowej. Ferdynand Piech słusznie zauważył, że tylko pociągnięcie za sobą konkurencji zapewni sukces quattro. W przeciwnym bądź razie, stały napęd na cztery koła stałby się tylko technicznym epizodem. Szybką i bezpośrednią konfrontację z konkurencją mogły zapewnić jedynie Mistrzostwa Świata w rajdach samochodowych 1981 roku. Przy skompletowaniu zespołu rajdowego zwrócono się do Fina, Hannu Mikkola i .. kobiety o nazwisku Michéle Mouton. Jesienią 1981 roku zdarzyła się rzecz niewiarygodna: Michéle Mouton jako pierwsza kobieta w historii sportu samochodowego wygrała wyścig w San Remo w ramach Mistrzostw Świata. Była to najlepsza reklama dla systemu Quattro. Odtąd wszyscy mieli już pewność, że „nawet kobieta, mając do dyspozycji samochód z takim napędem, może bez trudu wygrywać”.
Słynna reklama nagrana z okazji 25-lecia quattro:
I kulisy słynnej reklamy nagranej z okazji 25-lecia quattro :P :
Komentarze
Prześlij komentarz