Frankfurt 2015: Matrix OLED
Niemiecki producent dołoży kolejny milowy kamień w
rozwoju technik oświetlenia samochodowego. Nowe reflektory Matrix OLED
charakteryzują się nieznaną dotąd homogenicznością światła i otwierają
nowe, kreatywne możliwości stylistyczne.
Reflektory Matrix OLED zostaną zaprezentowane na
stoisku Audi podczas wrześniowego międzynarodowego salonu samochodowego
IAA 2015 we Frankfurcie nad Menem.
Po raz pierwszy zostaną one zaprezentowane na IAA, w pokazywanym tam pojeździe studyjnym Audi. Skrót OLED pochodzi od angielskich słów „organic
light emitting diode” - w tłumaczeniu na język polski „dioda
elektroluminescencyjna”. W każdej jednostce oświetleniowej OLED są dwie
elektrody - z których przynajmniej jedna musi być przezroczysta -
zbudowane z kilku cienkich warstw organicznego półprzewodnika. Stały
prąd pod niskim napięciem – od trzech do czterech woltów – sprawia, że
te warstwy, cieńsze od jednej tysięcznej milimetra, świecą. Barwa
światła zależy przy tym od właściwości cząsteczek źródła światła.
Ich światło osiąga najwyższy poziom
homogeniczności, a jego jasność można bezstopniowo regulować. Światło
nie rzuca cienia i nie wymaga stosowania reflektorów, światłowodów i tym
podobnych elementów optycznych. Jednostki świetlne OLED są zatem bardzo
wydajne i lekkie. Ponadto prawie nie wymagają chłodzenia. Postęp rozwoju techniki OLED jest bardzo szybki – w
dużej mierze także dzięki pracom prowadzonym przez Audi. Zwiększenie
luminacji, czyli natężenia oświetlenia, umożliwia zastosowanie diod
elektroluminescencyjnych także w kierunkowskazach oraz w światłach
hamowania. Stosowane obecnie cienkie warstwy szkła z materiałem
organicznym, zostaną zastąpione przez folie z tworzywa sztucznego. Te
nowe, elastyczne materiały nośne można formować w trzech wymiarach, co
otwiera przed stylistami zupełnie nowe możliwości.
Potencjał techniki OLED można było już zobaczyć w
kilku modelach i egzemplarzach studyjnych Audi. Na szczególną uwagę
zasługuje rozwiązanie „OLED Lighting“ z przezroczystymi, wielobarwnymi
diodami elektroluminescencyjnymi, podkreślającymi kontury samochodu oraz „the swarm“ z trójwymiarowym wyświetlaczem OLED. Kolejna zaleta diod elektroluminescencyjnych to
możliwość ich podziału na małe segmenty i możliwość sterowania jasnością
tych segmentów. Zakłada się, że dostępne będą różne kolory oraz
przezroczyste jednostki OLED. Umożliwi to rozpisanie zupełnie nowych
„scenariuszy oświetlenia”, o bardzo szybkim czasie przełączania.
Dodatkowo oświetlone powierzchnie będą od siebie precyzyjnie oddzielone.
Technika OLED w wydaniu Audi staje się w ten sposób techniką Matrix
OLED, budując wraz z techniką diodową Matrix LED oraz laserową Matrix
Laser, portfolio rozwiązań oświetleniowych spod znaku czterech
pierścieni.
auto-swiat.pl
Komentarze
Prześlij komentarz