Czyżby nowe A8? :P
Koncern z Ingolstadt zamierza powiększyć swą przewagę nad rywalami na polu oświetlenia samochodowego. Inżynierowie niemieckiej marki, wspólnie z partnerami z sektora przemysłowego i naukowego, rozpoczęli niedawno pracę nad projektem iLaS (inteligentne światło laserowe dla kompaktowych i adaptacyjnych reflektorów wysokiej rozdzielczości). Celem tych działań jest opracowanie nowego typu laserowych reflektorów wysokiej rozdzielczości wykorzystujących technologię Matrix, które zapewnią jeszcze bardziej efektywniejsze oświetlanie drogi.
Technologia laserowa Matrix po raz pierwszy została wykorzystana w ubiegłym roku i zastosowano ją wówczas w sportowym modelu Audi R8 LMX. Teraz Audi chce instalować nowe reflektory także w innych modelach. System Matrix wykorzystuje niebieskie, laserowe diody generujące światło o długości fali 450 nanometrów, które oświetla 3-milimetrowe szybko poruszające się lustro. Te z kolei odbija promień lasera kierując je do konwertera, gdzie następuje jego przemiana na światło białe.
Gdy auto porusza się z niewielką prędkością, wówczas powstaje szeroki strumień oświetlający dużą powierzchnię drogi. Wraz ze wzrostem prędkości, zmniejsza się kąt padania światła, a jednocześnie zwiększa jej intensywność. Dodatkową zaletą technologii jest możliwość precyzyjnego kierowania wiązką, dzięki czemu można nie tylko łatwiej doświetlać zakręty, lecz także możliwe jest wycinanie z wiązki poszczególnych stref, co pozwala chronić przed oślepianiem kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka.
Laserowa technologia Matrix zbliżona jest do wersji LED, która stosowna jest już od kilku lat w modelach Audi A8, A7, A6, TT, Q7 oraz R8. Różnica polega natomiast na tym, że technologia laserowa zapewnia światło wyższej rozdzielczości i reagujące bardziej dynamicznie na zmieniające się warunki drogowe.
technonowinki.onet.pl
Komentarze
Prześlij komentarz