Elektryczne kaczki w latach '50? WTF?
Dział historyczny Audi odbudował elektryczny samochód DKW z 1956 roku – jeden z dwóch zachowanych na świecie. DKW jest jednym z czterech pierścieni tworzących firmę Audi, związane jest z tą firmą od 1928 roku. Odrestaurowany
model to DKW Elektro-Wagen – pojazd zbudowany na bazie seryjnego DKW
Schnellaster (małej ciężarówki) z silnikiem dwusuwowym. DKW Schnellaster powstawało także w wersji z napędem elektrycznym – zbudowano ok. 100 egzemplarzy tego pojazdu. I właśnie takie elektryczne DKW zachowało się na malutkiej wyspie Wangerooge na Morzu Północnym u wybrzeży Holandii i Danii.
Wyspa Wangerooge należy do Niemiec, ma powierzchnię
8 km kwadratowych, zamieszkuje ją nieco ponad tysiąc stałych
mieszkańców, a latem jest modnym miejscem turystycznym. Ze względu na ochronę przyrody i spokój turystów
na wyspie zabronione jest używanie samochodów z napędem spalinowym.
Dlatego na wyspę trafiły pojazdy DKW z napędem elektrycznym. DKW Elektro-Wagen miały dość prymitywny napęd
eletryczny – motor o mocy 5 kW napędzały tradycyjne akumulatory ołowiowe
– 8 sztuk umieszczono w skrzyniach umocowanych po bokach pojazdów. DKW Elektro-Wagen miał zasięg po jednym ładowaniu zespołu baterii ok. 80 km, mógł poruszać się z prędkością 40 km/h.
Jeden z dwóch zachowanych elektrycznych DKW przez
kilka lat był odbudowywany, niedawno przeszedł badania techniczne i w
styczniu 2015 roku trafił do Muzeum Audi. Audi w ostatnich latach coraz mocniej sięga do
swoich korzeni i prezentuje historyczne modele. Dział zajmujący się w
koncernie zabytkami – Audi Tradition w 2014 roku prezentował m.in.
odbudowany model Audi 14/35 Typ C Alpensieger z 1914 roku. Pojazd pokazano najpierw w marcu 2014 r. na
wystawie Techno Classica w Essen – w 100-lecie jego zwycięstwa w wyścigu
alpejskim, a potem w sierpniu w Polsce – na zamku Topacz pod
Wrocławiem. Na zamku Topacz zapezentowano także drugi unikatowy pojazd – Audi Front 225 Roadster. Audi Tradition organizuje także rajdy i wystawy historycznych modeli Audi.
klasyki.auto-swiat.pl
Komentarze
Prześlij komentarz