Audi Prologue i popis świerzaka
Audi wkracza w nową, stylistyczną erę. Podczas wystawy Los Angeles Auto Show, odpowiedzialny za stylistykę nowych pojazdów Audi Marc Lichte, prezentuje nowy studyjny pojazd koncepcyjny - Audi prologue. Zamierzeniem Marca Lichte jest zapoczątkowanie przy pomocy tego dużego coupé nowego kierunku wzorniczego Audi.
Moment przeniesienia się Marca Lichte do Audi, to również moment rozpoczęcia nowej ofensywy stylistycznej – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego, który sprowadził go w lutym 2014 do Ingolstadt. Przejrzysta filozofia prezentowana przez Marca i precyzyjne zrozumienie przez niego fundamentów marki, pozwoliły na stworzenie nowej strategii stylistycznej otwierającej nam zupełnie nowe perspektywy. Strategia jest progresywna i bardzo emocjonalna, perfekcyjnie wyraża nasze techniczne kompetencje i założenia jakościowe. Audi prologue to jej pierwszy owoc – pojazd, który na nowo definiuje naszą markę. Sam Marc Lichte tak opisuje charakter nowego pojazdu studyjnego: Symbole Audi to sportowy duch, lekka konstrukcja i stały napęd na cztery koła quattro. W Audi prologue wszystkie te rozwiązania zyskały nowy wymiar, tworząc w efekcie najbardziej sportowy samochód w segmencie aut luksusowych. Nasz zespół wytyczył zupełnie nowe podejście do stylistyki zarówno zewnętrznej, jak i wewnętrznej.
Teraz wzornictwo Audi jeszcze mocniej wyraża zaawansowaną technikę. Dwudrzwiowe coupé ma eleganckie i płynne kształty, zarysowane jednocześnie w sportowo napięty sposób. Jego forma i linie są jedyne w swoim rodzaju i niosą ze sobą wiele nowych pomysłów. W przejrzystym i niezakłóconym zbędnymi elementami wnętrzu pojazdu wystrój stapia się z koncepcją wskaźników i obsługi w zupełnie nową, jednolitą jednostkę. Cały przód tablicy rozdzielczej to duży wyświetlacz dotykowy, a obsługa odbywa się częściowo za pośrednictwem wyświetlacza OLED zbudowanego z organicznych diod. Rozwiązania techniczne zastosowane w pojeździe koncepcyjnym to połączenie mocy, komfortu i wydajności. Silnik 4.0 TFSI generuje moc do 445 kW (605 KM) i moment obrotowy 750 Nm. Wyposażone w tę jednostkę napędową Audi prologue przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy. Dynamiczny układ kierowniczy oddziałujący na cztery koła, ze skrętnymi do pięciu stopni kołami tylnymi sprawia, że to duże coupé jest wyjątkowo zwrotne i stabilne.
Długość 5,10 m, rozstaw osi 2,94 m, szerokość 1,95 m i wysokość 1,39 m – Audi prologue jest nieco krótsze i bardziej płaskie niż Audi A8 produkcji seryjnej. Dominującym, zintegrowanym ściśle z ogólnym kształtem samochodu elementem nisko osadzonego przodu pojazdu jest pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe ozdobiona logo Audi. Duża osłona jest szersza i umieszczona niżej niż w aktualnych modelach seryjnych. Jej szeroki, poziomy kształt podkreśla wrażenie dynamiki. Poziome pręty wzmacniające ozdobiono romboidalnym wzorem, a ich końcówki są podzielone. Reflektory – wyglądające niczym szerokie, płaskie kliny – umiejscowiono tak, że ich spiczaste narożniki znajdują się powyżej osłony Singleframe. Reflektory typu Matrix Laser to zupełnie nowe rozwiązanie techniczne opracowane przez inżynierów z Ingolstadt. To innowacja, która otwiera nowe drogi we wzornictwie reflektorów i umożliwia zastosowanie nowych funkcjonalności i rozwiązań technicznych. Źrenicę reflektora tworzy soczewka rzucająca światło ze źródła laserowego – tak powstaje matryca, która oświetla całą drogę światłem o wysokiej „rozdzielczości”. Poniżej tego elementu unosi się pięć soczewek z tworzywa sztucznego do których światło dopływa przez wiązkę z włókna szklanego. Soczewki te tworzą drobną strukturę i zwiększają zasięg świateł drogowych. To nowe, laserowe rozwiązanie techniczne otworzyło przed stylistami możliwość stworzenia lekkiej, kompaktowej i eleganckiej formy reflektora, przypominającej ludzkie oko.
Kolejna koncepcyjna nowość to wyraźne, jakby trójwymiarowe wloty powietrza umieszczone pod reflektorami. Ich wnętrza wypełniają kratownice z oczkami w kształcie rombów. Przedni, dolny spojler typu „Blade”, wyraźnie oddzielony rowkiem od zderzaka, kojarzy się ze sportem motorowym. Dwa dodatkowe, lśniące czernią spojlery sprawiają, że pojazd koncepcyjny jeszcze mocniej i szerzej stoi na jezdni. Patrząc na samochód z boku, mamy wrażenie, że dzięki płynnym liniom nadwozia Audi prologue jakby ucieka do przodu. Wyważone proporcje akcentują w równym stopniu przednie i tylne koło – to wyraźne odwołanie do napędu quattro. Masywne, 22-calowe koła zamontowano w mocno wytłoczonych, szerokich wnękach kół. Opony mają rozmiar 285/30. Dziesięć ramion każdej z felg w kształcie skręconych liter Y, ma filigranowy, trójwymiarowy, a równocześnie mocny wygląd.
Charakterystyczną cechą Audi prologue są mocne nadkola z przodu i z tyłu pojazdu. Podobnie jak blistery w Audi Ur-quattro z lat osiemdziesiątych, podkreślają one obecność w pojeździe napędu quattro. Nie wyglądają jednak jak wcześniej, jakby były dołożone, lecz płynnie wpisują się w podstawową architekturę auta. Błotniki, drzwi i tylne elementy boczne podkreślają muskularny wygląd. W dolnej strefie drzwi znajdziemy głębokie przetłoczenie biegnące w górę ku tyłowi – to motyw nawiązujący stylistycznie do wlotów powietrza. Progi wyglądają jakby były wtłoczone do wewnątrz, a ich lśniące czernią pokrycia kontynuują stylistycznie motyw przednich spojlerów. Wszystkie linie i powierzchnie Audi prologue są ze sobą powiązane w typowy dla marki logiczny sposób.
Lusterka boczne to małe rzeźby z aluminium. Ich obudowy o miseczkowatym kształcie płynnie przechodzą w listwy okalające okno. W nich również znajdują się powierzchnie czujników otwierania drzwi. Pozbawione zewnętrznych klamek drzwi otwierają się elektromechanicznie po dotknięciu tychże właśnie, podświetlonych powierzchni. Rozległe powierzchnie karoserii Audi prologue w dużej mierze zbudowano z ultrawytrzymałej stali. Okna umieszczono w ramie z matowanego i polerowanego aluminium. Na końcu płaskiego dachu rama ta przechodzi w masywną powierzchnię aluminiową, która umożliwiła obniżenie linii okien pomimo istnienia słupka C. Jej wykończenie to przykład jakości ręcznej roboty Audi. Po prawej stronie umieszczono pokrywę wlewu paliwa. Wlew posiada elektryczny mechanizm otwierający, a po przyciśnięciu specjalnego włącznika wewnątrz pojazdu, można go całkowicie schować w słupku C. Aby komfort tankowania był jeszcze lepszy, zamknięcie nie ma osobnego korka. Lakier w jasnoszarym kolorze Diva z nowatorskim efektem perłowym sprawia ciepłe i eleganckie wrażenie.
Także tył Audi prologue łamie konwencje. Pochyla się w kierunku jazdy i przypomina luksusowy jacht obserwowany z boku lub z tyłu. Krawędź pokrywy bagażnika, wyglądająca niczym delikatny spojler, kontynuuje linię wytłoczoną po bokach pojazdu. Między słupkami C znajduje się wklęsła, tylna szyba zamykająca przedział pasażerski. Dzięki takiemu rozwiązaniu, można było zastosować tu osobną pokrywę bagażnika dającą możliwość komfortowego załadunku. W ten sposób Audi prologue łączy w sobie zalety limuzyny z estetyką coupé. Diodowe światła tylne o zwiększonym zakresie świecenia, wykorzystujące szkło 3D, podkreślają niekonwencjonalną stylistykę pojazdu. Ich linia ciągnie się przez całą szerokość pojazdu. Na obu końcówkach delikatne światło podświetla trójwymiarowe klosze. Linie w nich zarysowane sprawiają wrażenie unoszących się w powietrzu. Światło stop umieszczono głęboko w ich wnętrzu. Podczas hamowania oświetlane jest także dolna strefa reflektora 3D, wskutek czego światło wydaje się zbliżać do obserwatora. Forma ta oraz zmiana funkcji świetlnych z 2D na 3D sprawia, że światła tylne mają zupełnie nową dynamikę. Pod tylnym zderzakiem zamontowano dyfuzor z czarnego lśniącego aluminium. Podobnie jak przedni spojler, dyfuzor przebiega przez całą szerokość pojazdu, tworząc wyraźnie oddzieloną bryłę. W jego obrębie znajdują się dwa trapezowate wloty układu wydechowego, harmonizujące ze światłami tylnymi.
Przestrzenne wnętrze Audi prologue wygląda niczym luksusowy apartament. Bazuje na stylistyce Gran Turismo, dającej możliwość zarówno bardzo sportowej jak i czysto relaksacyjnej jazdy. Do konkretnego stylu jazdy wizualnie dopasowuje się interfejs. Wnętrze to symbol początku nowej ery w Audi, w której koncepcja architektoniczna stapia się w jedno z koncepcją obsługi. Wskaźniki i wyświetlacze w innowacyjny sposób zintegrowano z tablicą rozdzielczą i konsolą tunelu środkowego, a systemy infotainment dają kierowcy i pasażerowi możliwość dialogu. To czteroosobowe coupé już podczas wsiadania wita nas delikatna elegancją. „Odźwiernym” jest innowacyjne inteligentne oprogramowanie, które rozpoznaje tożsamość na podstawie naszego smartfona i ustawia fotele oraz klimatyzację zgodnie z naszymi preferencjami. System daje propozycje także pod względem muzyki i planowania trasy, uzależnione od preferencji właściciela. System Easy Slot, kolejny stopień rozwoju Audi phone box, znajduje się pod pokrywą w konsoli środkowej. Specjalny mechanizm łączy smarftony pasażerów z instrumentami pokładowymi oraz je ładuje.
Napięte linie i smukłe figury geometryczne nadają wnętrzu lekkości. Pozioma tablica rozdzielcza jest elegancka, a jej szerokość podkreśla równocześnie szerokość całego wnętrza. Dwustopniowo obniża się ona w kierunku wnętrza pojazdu. Górny stopień, podobnie jak dach, zawieszono ponad Audi virtual cockpit future – kolejnym stopniem rozwoju Audi virtual cockpit – oraz nad pasmem nawiewów. Całość jest częścią tzw. wrap-around, dużego, stylistycznego łuku okalającego miejsca kierowcy i przedniego pasażera. Drugi łuk wrap-around łączy przednią i tylną część wnętrza. Jest on dobrze widoczny już z zewnątrz. Konsola środkowa, ze swoim przełamaniem, wydaje się unosić w powietrzu, podobnie jak przednie fotele. Zagłówki obu pojedynczych tylnych foteli są obniżone gdy, nikt na nich nie siedzi. Wysuwają się automatycznie podczas wsiadania pasażera wykorzystując funkcję Easy Entry. Gdy włączamy sprzęt nagłaśniający, z tylnej półki wysuwa się specjalny spojler dźwiękowy, zapewniający typową dla Audi jakość dźwięku.
Zupełnie nowy typ wyświetlacza i cała koncepcja obsługi płynnie wpisują się w elegancką architekturę wnętrza. Na całej swej szerokości tablica rozdzielcza to powierzchnia złożona z trzech wyświetlaczy dotykowych. Skierowany w stronę kierowcy wyświetlacz z lewej strony kierownicy steruje oświetleniem i systemami wsparcia. Jednostka obsługi po prawej stronie pozwala sterować multimediami. Natomiast siedzący z przodu pasażer widzi przed sobą zintegrowany z tablicą rozdzielczą wyświetlacz panoramiczny, za pomocą którego może w indywidualny i komfortowy sposób sterować funkcjami entertainment. Ten nowego typu wyświetlacz umożliwia interaktywny dialog między kierowcą, a pasażerem. Gest pasażera, jakby wycierania, wystarcza, by kierowca w swoim wyświetlaczu zobaczył skonfigurowane uprzednio trasy i zaadaptował je do Audi virtual cockpit future. Na konsoli tunelu środkowego umieszczono czwarty, elastyczny i dopasowany pod względem ergonomii do potrzeb kierowcy wyświetlacz dotykowy, odpowiedzialny za klimatyzację, wprowadzanie liter i inne ustawienia pojazdu. W znacznej części zbudowany jest z bardzo cienkiej, elastycznej folii OLED (OLED: organic light emitting diodes, diody organiczne), dzięki czemu obrazy są bardzo ostre i kontrastowe. Gdy nie pracuje, wyświetlacz OLED jest płaski i prawie niezauważalnie zintegrowany z konsolą środkową. Po uruchomieniu samochodu przyjmuje pozycję pionową. Możliwość zginania ekranu zapewnia stały odstęp od ręki, a dzięki temu lepszą ergonomię. Podczas obsługi wyświetlacza staw nadgarstka opiera się o nisko położoną dźwignię zmiany biegów ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni tiptronic. Dźwignię shift-by-wire styliści zaprojektowali na nowo i w płynny sposób zintegrowali z konsolą środkową. Miejsca na kubki i wejścia do podłączania smartfonów umieszczono pod osłonami, po prawej i lewej stronie elementu podtrzymującego konsoli.
Audi virtual cockpit future to przedsmak tego, jak w przyszłości będzie wyglądać cyfrowy kokpit. Wysokiej rozdzielczości wyświetlacze i trzy lusterka tworzą nową, wirtualną scenę o trzech planach – fascynujący widok z wrażeniem niezwykłej głębi. Widok nawigacji na pierwszym planie wyświetla najważniejsze dla kierowcy informacje, a plany drugi i trzeci dają wrażenie głębi w kokpicie. Nałożenie się trzech planów powoduje, że informacje dla kierowcy są lepiej ustrukturyzowane i łatwiejsze do objęcia wzrokiem. Zależnie od sposobu jazdy, treści i kolory w Audi virtual cockpit future zmieniają się. Podczas jazdy sportowej wyświetlacz przechodzi w tryb sportowy, w którym podawane są ważne dla tego trybu informacje np. ilość obrotów, temperatura, ciśnienie ładowania. Wszystkie detale wnętrza Audi prologue podkreślają jego ekskluzywny charakter. Na paśmie nawiewów znajduje się delikatna perforowana osłona. Jeśli kierowca zwiększa moc strumienia powietrza, osłona chowa się przesuwając się w dół. Białe diodowe pasma, odchodzą od drzwi, tworzą we wnętrzu wyraziste linie. Duża aluminiowa klamra spina ramiona kierownicy. Harmonizuje jednocześnie z listwami przy wyświetlaczach i z wewnętrznymi klamkami. Wszystkie elementy dekoracyjne z aluminium mają jakość ręcznej roboty: ich powierzchnie są matowe, a krawędzie wypolerowane – na ich powierzchniach delikatnie grają świetlne refleksy. Dla stylistów Audi z działu Color & Trim, nowym wymiarem luksusu jest naturalność, dlatego wszystkie materiały w tym studyjnym samochodzie zadziwiają swą autentycznością. Powierzchnie foteli i ich oparcia, tablicę, konsolę tunelu środkowego i podłokietniki obciągnięto skórą „Passion“ w jasnym odcieniu. To nowa, miękka skóra, która zachowała naturalne cechy skóry zwierzęcej. Miękki nubuk, także w jasnym odcieniu, pokrywa tylne strony foteli i boki tyłu pojazdu. Szarobrązowe wykończenie dolnej części tablicy rozdzielczej to kolejny mocny akcent kolorystyczny. Łuk Wrap-around obciągnięto ciemną skórą „Passion“. Również tu, podobnie jak w wielu innych miejscach, aluminiowe listwy kontrastują z elementami z porowatego, srebrno-szarego forniru.
Podobnie jak wnętrze Audi prologue jest pełne emocji, tak złożone są zastosowane w nim rozwiązania techniczne. Silnik 4.0 TFSI, umieszczony niczym techniczne dzieło sztuki w komorze silnika, generuje moc 445 kW (605 KM) i moment obrotowy 700 Nm. W trybie przyspieszenia overboost, który kierowca może wywołać na ok. 15 sekund, moment obrotowy może wzrosnąć do 750 Nm. Jednostka V8 Biturbo o pełnym brzmieniu przyspiesza ważące 1980 kg Audi prologue od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy. Samochód spala średnio 8,6 l benzyny na 100 km i emituje 199 g CO2 na km. Wysoka wydajność jest m. in. efektem zastosowania nowej elektrycznej sieci pokładowej o napięciu 48 woltów. Takie rozwiązanie Audi już wkrótce zacznie wdrażać do produkcji seryjnej. Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów tiptronic przenosi siły napędowe do stałego napędu na cztery koła quattro, który ściśle współpracuje z selektywnym rozdziałem napędu między kołami.
Adaptacyjne, sportowe zawieszenie adaptive air suspension sport z regulowaną siłą amortyzacji ma bardzo szeroki zakres, począwszy od delikatnego toczenia aż po typowo sportową charakterystykę. Pozwala również na zmianę wysokość zawieszenia samochodu koncepcyjnego w kilku wariantach. Oś przednia i tylna to lekkie konstrukcje pięciowahaczowe. Duże tarcze hamulcowe z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym dają dużą siłę hamowania. Tarcze hamulcowe przednich, 20-całowych kół, obejmują sześciotłoczkowe zaciski. Techniczną nowinką w Audi prologue jest dynamiczny układ kierowniczy oddziałujący na cztery koła, który zwiększa dynamikę i komfort jazdy. Kierowca ma dzięki temu do dyspozycji wyjątkowo zwrotne auto. W niskich zakresach prędkości ma ono podwyższoną zwinność i łatwość manewrowania. W wysokich zakresach prędkości inżynierowie poprawili reakcje samochodu, osiągając w ten sposób jego lepszą stabilność. Dynamiczny układ kierowniczy działający na cztery koła z kątem skrętu kół tylnych do pięciu stopni, umożliwia łatwe manewrowanie podczas parkowania, precyzyjną i sportową jazdę na drogach poza terenem zabudowanym i niezależne, komfortowe zachowanie pojazdu na autostradzie.
furora.tv
Komentarze
Prześlij komentarz