Zawieszenie Audi jest ostatnio jak Firefox :P
Marka z Ingolstadt rozpoczęła ostatnio intensywne prace nad
poważnymi zmianami w systemie zawieszenia nowoczesnych aut. Najpierw
zaprezentowano sprężyny wykonane z włókna szklanego, natomiast teraz
firma przedstawiła jeszcze bardziej nowatorski pomysł, jakim są
amortyzatory produkujące energię.
Doktor Ulrich Hackenberg, szef działu badawczo-rozwojowego Audi, opisał nową technologię
w rozmowie z dziennikarzami magazynu AutoExpress. Wyjaśnił w niej, że
firma tradycyjny system zawieszenia chce zastąpić specjalnymi
amortyzatorami wyposażonymi w generatory elektryczne. Dzięki temu auto
jadąc po wyboistej drodze produkowałoby prąd.
Hackenberg wyjaśnia, że ruch amortyzatorów podczas jazdy to czysta
energia, która obecnie przetwarzana jest na ciepło i bezpowrotnie
tracona, dlatego inżynierowie z Audi chcą ją zmienić w prąd. Wprawdzie
szczegóły techniczne nowej technologii nie są jeszcze znane, lecz można
się domyślać, że w amortyzatorach mogą pojawić się obracające się generatory kinetyczne, które będą produkować prąd.
Wytworzona w ten sposób energia mogłaby być
przekazywana do systemów akumulatorów aut hybrydowych, lub też zużywana
od razu do zasilania elektroniki. Hackenberg nie wyklucza też, że dzięki
temu można by poprawić osiągi auta, gdyż prąd mógłby powracać do
zawieszenia i regulować jego twardość. W ten sposób znacznie poprawiłaby
się trakcja w ciasnych zakrętach i auto zachowywałoby się bardziej
stabilnie. Na razie to tylko teoria i nie wiadomo kiedy Audi zdecydowałoby się wprowadzić takie rozwiązanie do aut seryjnych.
technowinki.onet.pl
Komentarze
Prześlij komentarz