Kolejne urodzinowe wałki :P
Audi świętuje szczególny jubileusz. Przed 25 laty koncern po raz pierwszy zaprezentował silnik TDI. Od tego czasu, wyrósł on na najbardziej wydajną jednostkę napędową, znajdującą zastosowanie zarówno w pojazdach wyścigowych, jak i w samochodach seryjnych. Światowy pochód nowoczesnych diesli rozpoczął się w 1989 roku, na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej IAA we Frankfurcie nad Menem. Po ponad 13 latach prac rozwojowych, cztery pierścienie zaprezentowały tam Audi 100 TDI, czyli turbodiesla z wtryskiem bezpośrednim i z całkowicie elektronicznym zarządzaniem. Dziś koncern z Ingolstadt oferuje swoim klientom szeroką ofertę jednostek wysokoprężnych z ponad 150 wariantami kombinacji silnika i skrzyni biegów, dostępną we wszystkich modelach. Do dziś, na całym świecie Audi sprzedało blisko 7,5 mln aut z wysokoprężnymi jednostkami TDI.
Audi w czasie 25 lat zredukowało emisję szkodliwych substancji o 98 procent. W tym samym okresie moc i moment obrotowy silników wysokoprężnych, w odniesieniu do pojemności, podwoiły się. Samo tylko średnie zużycie paliwa przez całą flotę jednostek TDI, od roku 2000 zredukowano o blisko jedną trzecią.
Dziś niskie zużycie, wysoki moment obrotowy i bilans ekonomiczny szczególnie korzystny dla kierowców pokonujących duże dystanse – zalety te sprawiają, że TDI cieszy się dużym wzięciem zarówno u klientów prywatnych, jak i u użytkowników samochodów służbowych. Szczególnie często na wysokoprężne jednostki TDI decydują się dziś klienci Audi z Europy Zachodniej. Niemcy, Wielka Brytania i Włochy to rynki, na których TDI sprzedaje się najlepiej na świecie. Na rodzimym, niemieckim rynku, w roku 2013 ponad dwie trzecie klientów zamówiło samochód z silnikiem diesla. Globalnie, około 40 procent aut marki Audi, które opuściły fabryki w roku ubiegłym, napędzanych jest jednostką wysokoprężną TDI. W liczbach bezwzględnych, to blisko 593 tys. egzemplarzy.
Jako wymagające laboratorium testowe dla swoich innowacji na polu silników TDI, Audi wykorzystuje sporty motorowe. Co ciekawe od roku 2006, pojazdy z jednostkami TDI już ośmiokrotnie przekraczały linię mety zwyciężając 24-godzinny wyścig w Le Mans. Wydajność tej jednostki napędowej potwierdzają dwie najnowsze propozycje Audi: nowa, ekonomiczna generacja silników 3.0 V6 TDI oraz pojazd koncepcyjny Audi RS5 TDI concept z elektryczną sprężarką.
superauto24.se.pl
Właśnie ostatnio widziałem na profilu Audi https://www.facebook.com/AudiPL wzmiankę o tym, że pierwszy silnik TDI był zaprezentowany w "Cygarze"! Stary, dobry model. Już takich aut się nie robi, szkoda.
OdpowiedzUsuń