Nie tylko Quattro okryło Audi sławą
Audi 14/35 było najbardziej zaawansowanym technicznie samochodem na początku XX wieku. I bardzo dzielnym - w latach 1912, 1913 i 1914 wygrywało Rajd Alpejski - najtrudniejszy wówczas wyścig długodystansowy. Utytułowany staruszek w sierpniu 2014 roku przyjedzie do Polski.
Audi coraz częściej sięga do swojej historii przypominając samochody, które kilkadziesiąt lat temu budziły pożądanie, wygrywały rajdy i wyścigi. Jednym z takich modeli - wystawionym podczas salonu Techno Classica w Essen w 2014 roku - jest Audi 14/35 typ C z 1919 roku. Model C produkowany był od 1911 roku przez założoną w 1909 roku w Zwickau przez Augusta Horcha firmę Audi. Był to luksusowy, bardzo zaawansowany technicznie samochód oferowany z różnymi typami nadwozia.
Wystawiony w Essen egzemplarz to typ C, produkowany od 1911 roku. Ogólem w latach 1911-1925 powstało 1116 egzemplarzy tego modelu (plus 326 ciężarówek zbudowanych na jego bazie). Auto ma silnik 4-cylindrowy o pojemności 3560 ccm i mocy 35 KM (stąd liczba 35 w nazwie modelu).
35-konny silnik rozpędzał ważące 1750 kg auto do 80 km/h, spalał przy tym 16 litrów benzyny na 100 km. Ponieważ stacji benzynowych w początkach XX wieku nie było wiele, kierowca (czyli szofer) musiał wozić jej zapas - do tego służył ozdobny trójkątny kanister umocowany na stopniu między kołami.
Na tym samym stopniu umowana była tajemnicza skrzyneczka wykonana z blachy mosiężnej. To wytwornica acetylenu - palnego gazu, który wykorzystywano do oświetlenia samochodu. Gaz uzyskiwano w owej skrzyneczce zalewając karbid wodą. Audi 14/35 trzykrotnie - w latach 1912, 1913 oraz 1914 wygrywało Rajd Alpejski - najtrudniejszy w owym czasie wyścig długodystansowy. W 1914 r. zdobyło puchar alpejski na zawsze.
Audi 14/35 pojawi się w połowie sierpnia 2014 roku w Polsce na imprezie Motoclassic Wrocław organizowanej na zamku Topacz pod Wrocławiem.
klasyki.auto-swiat.pl
Komentarze
Prześlij komentarz