Pancerne A8L - prawie jak Rudy 102 :P
Audi uzupełnia serię A8 o najbardziej ekskluzywny wariant - A8 L Security. Opancerzona limuzyna spełnia najwyższe wymagania obowiązujące tego typu pojazdy cywilne.
Na pierwszy rzut oka długie na 5,27 m i mające rozstaw osi 3,12 m A8 L Security niewiele różni się od odmiany seryjnej. Stylistyka zyskała jednak na wyrazistości - kontury maski silnika, pojedynczej osłony chłodnicy Singleframe i zderzaka są teraz mocniej zarysowane. Spłaszczono stylistykę reflektorów, przeprojektowano diodowe światła tylne zaś układ wydechowy zakończono dwiema dużymi, trapezowatymi końcówkami rur. W wersji z silnikiem V8 auto otrzymuje reflektory diodowe a z jednostką W12 - Matrix LED, w których jednostki świateł drogowych składają się z 25 pojedynczych diod świetlnych, które zapalają się pojedynczo zależnie od sytuacji na drodze.
Wszystkie ważne elementy konstrukcyjne zbadano pod kątem odporności na odkształcanie, dzięki czemu pojazd charakteryzuje się odpowiednim zachowaniem podczas kolizji i minimalizuje jej skutki również wobec drugiego jej uczestnika. Bazę dla A8 L Security stanowi zmodyfikowana karoseria produkcji seryjnej. Wytwarza się ją wykorzystując założenia konstrukcji Audi Space Frame - dzięki temu karoseria składa się w znacznym stopniu z aluminium i waży o ok. 40 proc. mniej niż podobna konstrukcja ze stali. Specjalne elementy konstrukcyjne zwiększające bezpieczeństwo przygotowywane są ręcznie, w warunkach chronionego środowiska produkcyjnego. Wyszkoleni pracownicy poświęcają im ok. 450 godzin, zanim jeszcze karoseria trafi z powrotem do fabryki w celu przeprowadzenia montażu finalnego.
Auto posiada oficjalny certyfikat Niemieckiego Urzędu Balistyki, spełniając wymogi klasy odporności balistycznej VR 7. Zgodnie z normą blacha i przeszklenie musi wytrzymać ostrzał amunicji przeciwpancernej stosowanej przez wojska NATO. W klatce bezpieczeństwa, którą jako element samonośny zintegrowano z karoserią, zastosowano odporne materiały - pancerną stal formowaną na gorąco, włókno aramidowe, ceramikę, specjalny stop aluminium i szkło wielowarstwowe. Aluminiowe progi zawierają masywne profile balistyczne, które zwiększają ochronę przed podłożonymi ładunkami wybuchowymi - temu samemu celowi służy pancerna podłoga. Pojazd jest odporny również na wojskowe granaty ręczne.
Okna w drzwiach, szybę przednią i tylną wykonano ze szkła, które po wewnętrznej stronie pokryte jest warstwą poliwęglanu, łagodzącą skutki wybuchu. Centralną częścią modelu jest tzw. skrzynia komunikacyjna w bagażniku. Poza sterownikami elektroniki pokładowej zawiera ona dodatkowy akumulator i części elementów opcjonalnych. Skrzynia ma stosunkowo lekkie drzwiczki z ceramiki, ich rama wykonana jest natomiast z aluminium. Na życzenie specjalną ochronę można ponadto zamontować na akumulatorze i baku paliwa. Element wyposażenia seryjnego to także interkom, za pośrednictwem którego pasażerowie mogą porozumiewać się ze światem zewnętrznym, również przy zamkniętych oknach. Interkom wykorzystuje głośniki w osłonie chłodnicy oraz mikrofony we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu.
Za dopłatą A8 L Security może być doposażony w wiele innych elementów poprawiających bezpieczeństwo. Jednym z nich jest system wysiadania awaryjnego - gdy kierowca lub pasażer naciśnie zaplombowany przycisk i pociągnie jedną z wewnętrznych klamek u drzwi, pirotechniczne śruby rozdzielające w zawiasach odłączą drzwi od karoserii - wystarczy je następnie lekko wypchnąć na zewnątrz. Kolejnym elementem jest system gaszenia ognia - środek gaśniczy z dwóch pojemników zamontowanych w bagażniku wypływa rurami pod spodem pojazdu, zaś dysze wtryskują go do wnęk kół, na podwozie, na bak i do komory silnika. Na system awaryjnej wentylacji składają się natomiast dwie butle ciśnieniowe, które po aktywacji zaopatrują wnętrze w świeże powietrze do oddychania. Do wyboru jest też wiele innych rozwiązań - zdalny zapłon bezpieczeństwa, selektywna blokada drzwi, wyciąg dymu, diodowa sygnalizacja do jazdy w konwoju, maszt do proporczyków, światła ostrzegawcze, syrena, miejsce do montażu krótkofalówki, wbudowany na stałe telefon, rejestrator samochodowy czy dodatkowa kamera z tyłu pojazdu.
Poza bezpieczeństwem projektanci postawili również na komfort podróży - z tyłu znajdują się dwa oddzielne siedzenia z regulacją elektryczną, które opcjonalnie posiadają funkcje masażu i wietrzenia. Dostępna jest też tylna konsola środkowa z dużymi schowkami, którą można wzbogacić o system Rear Seat Entertainment z dwoma wyświetlaczami o przekątnej 10,2 cala, składany stolik, lodówka oraz ogrzewanie postojowe. Na nowo skomponowano paletę możliwych do zastosowania we wnętrzu obić, listew dekoracyjnych i kolorów. Najbardziej luksusowa jest nowa skóra Unikat, zaś w katalogu znalazły się też listwy z drewna topolowego i jesionowego.
Klient może zakupić pancerne Audi z jednym z dwóch silników - 4,0 TFSI lub W12. Pierwszy z nich generuje moc 435 KM (o 15 KM więcej niż dotychczas) i moment 600 Nm dostępny w zakresie 1 500 - 5 000 obr./min. Auto przyspiesza do "setki" w 7,5 s a jego średnie spalanie to 10,9 l/100 km. Druga, 12-cylindorwa jednostka wolnossąca 6,3 charakteryzuje się mocą 500 KM i momentem 625 Nm. Pozwala na osiągnięcie 100 km/h w 7,1 s i rozpędzenie się do ograniczonej elektronicznie prędkości maksymalnej 210 km/h - to wszystko przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 13,5 l/100 km. W obu silnikach spełniających normę Euro 6 za przenoszenie napędu odpowiada 8-stopniowa przekładnia automatyczna tiptronic. Nowe Audi A8 L Security można zamawiać już teraz. Dostawy rozpoczną się w trzecim kwartale 2014 r. Marka oddaje do dyspozycji klientów rozbudowaną paletę usług, a także zapewnia specjalny trening dla kierowców i użytkowników auta.
moto.wp.pl
Komentarze
Prześlij komentarz