Odłączyć cylindry? Czemu nie...
Redukcję zużycia paliwa nawet o 20% może dać zastosowanie techniki "cylinder on demand" (COD). System odłączania cylindrów znalazł już zastosowanie w silnikach benzynowych 1.4 TFSI COD i 4.0 TFSI COD, a teraz także w jednostce W12 COD nowego Audi A8 L. Technika cylinder on demand (COD) jest uniwersalna. Zastosować można ją zarówno w silnikach czterocylindrowych z wtryskiem bezpośrednim, w jednostce V8 TFSI, a także w dwunastocylindrowym silniku wolnossącym. W każdym z nich, na wyższych biegach, od niskich do średnich obciążeń oraz niewielkiej i średniej prędkości, system automatycznie odłącza połowę cylindrów do momentu, dopóki kierowca nie doda więcej gazu. W aktywnych cylindrach sprawność wzrasta, ponieważ optymalne punkty ich pracy przesuwają się w kierunku wyższych obciążeń.
Proces przechodzenia w różne tryby pracy przebiega delikatnie, i wg producenta jest ledwo wyczuwalny. W modelach ośmiocylindrowych aktywne łożyska silnika mają w dużym stopniu kompensować wibracje, a system redukcji hałasu Audi Noise Cancellation (ANC) ma redukować niepożądane odgłosy, wytwarzając w fazie odłączonych cylindrów odpowiednie przeciwdźwięki. Zależnie od modelu, stosuje się albo jedno albo oba z tych rozwiązań. W jednostce 1.4 TFSI COD system odłącza drugi i trzeci cylinder, w przypadku silnika 4.0 TFSI - drugi, trzeci, piaty i ósmy. Odłączenie powoduje dezaktywację wtrysku i zapłonu. Tzw. elementy krzywkowe, przesuwane przez napędzane elektromagnetycznie trzpienie na wałku rozrządu, zamykają zawory. Wcześniej komory spalania napełnianie są jednak ponownie czystym powietrzem, by zmniejszyć ciśnienie w cylindrach.
W jednostce W12 o mocy 500 KM, zastosowano specjalny wariant techniki COD. Tutaj zawory pozostają otwarte. System najpierw dezaktywuje wtrysk i zapłon we wszystkich zaworach lewego rzędu, tak że silnik pracuje jako sześciocylindrowiec. Zanim temperatura w katalizatorze obniży się, cylindry lewego rzędu są znowu aktywowane, a prawego - dezaktywowane. W dłuższym cyklu, oba rzędy cylindrów są na przemian aktywne i nieaktywne. Wymiernym wynikiem zastosowania techniki COD ma być znaczna redukcja zużycia paliwa. Wg testów NEDC, w modelach RS 6 Avant i RS 7 Sportback o ok. 5%. Zamontowany w nich silnik 4.0 TFSI COD o mocy 560 KM, wg deklaracji zadowala się 9,8 l benzyny na 100 km. Natomiast jednostka napędowa 1.4 TFSI COD o mocy 140 KM ma zużywać średnio 4,7 l na 100 km. W testach NEDC odłączenie cylindrów daje oszczędność ok. 0,4 l. na 100 km, a przy umiarkowanej prędkości do 20%.
Ja bym najpierw DOKŁADNIE sprawdził zawory w aucie, a dopiero później cylindry.
OdpowiedzUsuń