20 lat lekkiej konstrukcji Audi Space Frame
20 lat temu Audi zaprezentowało pojazd studyjny, w którym zastosowano nowatorską koncepcję karoserii z aluminium. Konstrukcja zrewolucjonizowała branżę motoryzacyjną. Źródłem inspiracji dla inżynierów była natura. Zauważyli oni, że pszczoły w ulu zużywają do budowy plastra dokładnie tyle materiału ile potrzeba, by stworzyć jak najlepszą konstrukcję. Korzystając z tej wiedzy stworzono karoserię ASF, zbudowaną z prasowanych profili i elementów odlewanych podciśnieniowo. Z tak zrobioną konstrukcją połączone są blachy tworzące pokrycie dachu, podłogę i elementy boczne, będące jednocześnie jej wzmocnieniem. Zależnie od zadań poszczególne komponenty charakteryzują się różnymi formami i przekrojami.
Karoseria ASF podbiła rynek - kolejne modele w których ją zastosowano to
A2 (2000), TT (2006), R8 (2008) oraz dwie następne generacje A8 (2002 i
2010). Łącznie sprzedano ponad 750 000 egzemplarzy samochodów opartych
na tej konstrukcji.
Najnowszym pojazdem z karoserią ASF jest kolejny A8, który zadebiutował podczas ubiegłego Salonu Samochodowego we Frankfurcie. W tym przypadku waży ona 231 kg, zaś ciężar własny odmiany A8 3,0 TFSI quattro wynosi 1 830 kg.
Komentarze
Prześlij komentarz