Bliżej nad może ;)
Kierowcy mogą już jeździć autostradą A1 na odcinku Stryków - Kowal - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Prawie 85-kilometrowy odcinek A1 z Łodzi do Kowala pozwoli kierowcom pokonać ten dystans w ok. 40 minut.
"Dzięki nowej trasie skróci się czas przejazdu między Łodzią
a Włocławkiem, tym samym przyśpieszy czas podróży z centrum kraju na
wybrzeże" - poinformowała Dyrekcja. Jak wskazano w komunikacie GDDKiA,
dotychczas kierowcy
musieli jeździć zatłoczoną krajową "jedynką" przez Zgierz i Łęczycę -
podróż z Łodzi na Kujawy trwała więc ponad dwukrotnie dłużej niż
przejazd nową autostradą.
Jak poinformowała GDDKiA, kierowcy, jadąc od południa, będą mogli
wjechać na A1 na węźle "Łódź Północ", a zjechać na węźle "Kowal", czyli
na przecięciu autostrady
z drogą krajową nr 1. Po drodze będą jeszcze trzy węzły: "Piątek"
u zbiegu z drogą wojewódzką nr 703, "Kutno Wschód" na przecięciu z drogą
krajową nr 92 - gdzie prace związane z budową łącznic mają potrwać do
przyszłego roku - oraz węzeł "Kutno Północ" na przecięciu z drogą
krajową nr 60. Na całym odcinku powstało 113 większych obiektów
inżynierskich, a także osiem miejsc obsługi podróżnych - po cztery dla
każdego kierunku ruchu. Znajdują się one w Głownie, Krzyżanowie,
Lubieniu Kujawskim i Strzelcach.
|
To najdłuższy odcinek autostrady
finansowany ze środków UE, oddany przez GDDKiA. Jak poinformowano,
wartość prac budowlanych dla całego odcinka to ponad 2,4 mld zł. Budowa
współfinansowana była z funduszy unijnych z programu Infrastruktura
i Środowisko.
"W przyszłym roku autostrada A1 połączy Gdańsk i Łódź. 22 listopada
otwarte zostaną oferty w przetargu na dokończenie prac między Kowalem
a Toruniem, tak aby wiosną 2013 roku, po podpisaniu umowy, rozpoczęły
się prace budowlane" - zapowiedziała Dyrekcja. Przetarg na odcinki
autostrady w woj. kujawsko-pomorskim trzeba było rozpisać jeszcze raz po
tym, jak we wrześniu br. GDDKiA zerwała kontrakt na budowę trzech
odcinków: Czerniewice-Odolion (11,4 km) i Odolion-Brzezie (23,1 km) oraz
Brzezie-Kowal (29,5 km). Ogłoszono wówczas, że winę za zerwanie
kontraktu ponosi wykonawca, gdyż "GDDKiA wielokrotnie próbowała
doprowadzić do kompromisu z wykonawcą, jednak (...) konsorcjanci nie
byli w stanie dokończyć tej budowy".
Autostrada A1 ma przebiegać przez Gdańsk, Toruń, Łódź, Częstochowę
i Katowice do południowej granicy państwa z Czechami w Gorzyczkach. Poza
kujawsko-pomorskimi odcinkami drogi opóźnia się także budowa tzw.
wschodniej obwodnicy Łodzi, czyli odcinka Stryków-Tuszyn.
Na innym odcinku, między Świerklanami a granicą państwa
w Gorzyczkach, wykonawca spiera się z GDDKiA o most MA 532, czyli
ostatni budowany obiekt na tym odcinku A1. Według ostatnich planów, ma
on być gotowy w sierpniu 2013 r. Wszystkie pozostałe obiekty
i konstrukcja autostrady są tam praktycznie gotowe. Gdyby nie będący
przedmiotem długotrwałego sporu most, autostradą można byłoby już
jeździć z aglomeracji katowickiej do Czech.
Natomiast przetarg na budowę A1 między Tuszynem a Pyrzowicami ma być
rozpisany w 2013 r. Nie wiadomo jeszcze ostatecznie, jak budowa będzie
finansowana, ale minister transportu Sławomir Nowak zapowiedział pod
koniec października br., że trwają prace nad przygotowaniem finansowania
budowy ze środków pozabudżetowych, z wykorzystaniem rządowego programu
Inwestycje Polskie.
Komentarze
Prześlij komentarz