Frankfurt 2015: e-tron quattro concept - przyszłe Q6
Elektrycznie napędzane Audi e-tron quattro concept
ma szanse na produkcję seryjną. Doskonałe właściwości użytkowe i zasięg
ponad 500 km na jednym ładowaniu. Zoptymalizowana pod względem przepływu powietrza
stylistyka o współczynniku oporu 0,25. Całkowicie elektryczny napęd
e-tron quattro, o mocy nawet 370 kW. Audi e-tron quattro concept wykorzystuje moc trzech
silników elektrycznych – jeden z nich napędza oś przednią, a dwa
pozostałe oś tylną. W trybie boostingu, auto może chwilowo wygenerować
moc nawet 370 kW i moment obrotowy 800 Nm. Pojazd
koncepcyjny ma takie same osiągi jak samochód sportowy: gdy kierowca z
pełną siłą naciśnie pedał gazu, to Audi e-tron quattro concept od 0 do
100 km/h rozpędzi się w 4,6 sekundy, szybko osiągając swą ograniczoną
elektronicznie prędkość maksymalną 210 km/h.
Koncepcja trzech elektrycznych silników,
zaprezentowana przez Audi po raz pierwszy, czyni ten pojazd samochodem
e-tron quattro. Inteligentne zarządzanie napędem, zależnie od sytuacji,
reguluje współpracę silników. Kluczowym czynnikiem jest tu jak najwyższa
efektywność. Kierowca decyduje o stopniu rekuperacji, wyborze programu
jazdy S lub D oraz o trybie pracy systemu wyboru dynamiki jazdy
Audi drive select. Przy sportowej jeździe po krętej drodze, system
zarządzania rozkładem momentu obrotowego Torque Control, zależnie od
potrzeb, aktywnie rozdziela moment między tylnymi kołami. Zapewnia to
maksymalną dynamikę i stabilność.
Duży akumulator litowo-jonowy wbudowano w podłogę
przedziału pasażerskiego. Zapewnia to Audi e-tron quattro concept
zrównoważony podział obciążeń między osią przednią i tylną oraz niski
punkt ciężkości, czyli najważniejsze warunki dynamicznego prowadzenia.
Pojemność akumulatora, 95 kWh, daje energię wystarczającą na 500 km
jazdy elektrycznej. Mieszany system ładowania, tzw. Combined Charging
System (CCS), pozwala na ładowanie akumulatora przy pomocy zarówno prądu
stałego, jak i zmiennego. Pełne ładowanie prądem stałym przy kolumnie
ładującej o mocy 150 kW, trwa tylko 50 minut. Alternatywnie, pojazd
studyjny dostosowano do korzystania z Audi Wireless Charging, czyli z
indukcyjnego ładowania bezprzewodowego. Ładowanie z Audi Wireless
Charging jest bardzo wygodne. Audi e-tron quattro concept wykorzystuje
do tego system zdalnego parkowania, naprowadzający go na właściwą
pozycję na płycie ładującej. Dodatkowo, w słoneczne dni, energii
elektrycznej dla akumulatora napędu dostarcza instalacja solarna
zamontowana na dużym dachu pojazdu.
Także podwozie udowadnia jak bardzo zaawansowany
technicznie jest to pojazd. Adaptacyjne, sportowe zawieszenie adaptive
air suspension sport z regulowanym stopniem amortyzacji, obniża
karoserię przy większych prędkościach,
zmniejszając w ten sposób opór powietrza. System czterech kół skrętnych
łączy dynamiczny układ kierowniczy osi przedniej, z dodatkowym układem
kierowniczym działającym na koła tylne. Zależnie od prędkości i sytuacji
podczas jazdy, koła tylne ustawiają się w tym samym, albo w przeciwnym
kierunku co koła przednie. Dzięki temu, Audi e-tron quattro concept
reaguje jeszcze bardziej spontanicznie na ruchy kierownicą, ale jest też
bardziej stabilne i łatwiej nim manewrować przy niewielkich
prędkościach. Audi e-tron quattro concept harmonijnie łączy
stylistykę z aerodynamiką i czysto elektrycznym napędem. Ten
pięciodrzwiowy pojazd studyjny ma długość 4,88 m, szerokość 1,93 m i
wysokość 1,54 m. Jego zwężająca się ku tyłowi, podobna do coupé sylwetka
o bardzo płaskiej, przeszklonej części pasażerskiej, sprawia wrażenie
bardzo dynamicznej. Współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0,25.
To nowy rekord w segmencie SUV-ów, gdzie wartość ta wynosi najczęściej
ponad 0,30.
To wszystko przyczynia się do faktu, że samochód
ten może przejechać ponad 500 km na jednym ładowaniu. Przy prędkości
powyżej 80 km/h, elektrycznie uruchamiane elementy aerodynamiczne
zamontowane na masce samochodu, na jego bokach i z tyłu, kierują
przepływem powietrza tak, by opór był jak najmniejszy. Zanim rozwiązanie
to zastosowano w pojeździe studyjnym, przeszło ono przez sito
intensywnych prac badawczych w tunelu aerodynamicznym. Do zmniejszenia oporów powietrza przyczyniają się
również pionowe krawędzie dzielące boki pojazdu i całkowicie zamknięte
podwozie z jego nowatorską mikrostrukturą. Lusterka boczne zostały
zastąpione przez kamery. To kolejny przyczynek do uzyskania doskonałej
aerodynamiki, a zarazem perspektywiczne spojrzenia w przyszłość jazdy
samochodem.
Wszystkie główne funkcje oświetlenia z przodu auta
wykorzystują laserową technikę Matrix. Dolna strefa reflektorów to nowa,
wyrazista sygnatura świetlna zbudowana z pięciu diodowych modułów.
Każdy z nich składa się z elementu świetlnego z konwencjonalnych diod i z
płaskiego elementu z diod organicznych (organic light emitting diode).
Audi prowadzi prace nad wykorzystaniem diod organicznych Matrix OLED w
produkcji seryjnej, a na IAA po raz pierwszy przedstawia rezultat tych
prac, od razu w pojeździe koncepcyjnym. Również światła tylne podzielono na dwie strefy.
Górne zawierają po dziewięć czerwonych diod organicznych spełniających
funkcję świateł tylnych. Trzy kolejne diody znajdują się w dolnej
strefie. Audi e-tron quattro concept oferuje przestronne,
komfortowe wnętrze z miejscem dla czterech osób i bagażnik o pojemności
615 litrów. Sprawia ono lekkie i jasne wrażenie. Jego architektura
harmonijnie łączy się z koncepcją obsługi i wskaźników. Wszystkie
wyświetlacze i wskaźniki wewnątrz pojazdu zbudowano z diod organicznych.
Niezwykle cienkie folie na których takie diody się umieszcza, można
przyciąć do dowolnego kształtu.
Nowy Audi virtual cockpit curved OLED, to kolejny
stopień rozwoju wirtualnego kokpitu Audi virtual cockpit, który w roku
2014 pojawił się w samochodach seryjnie produkowanych. Dwójka pasażerów siedzących z tyłu pojazdu ma do dyspozycji wygodne
pojedyncze fotele. Za pomocy wyświetlaczy z diod organicznych,
pasażerowie mogą konfigurować klimatyzację i systemy infotainment na
potrzeby swojego obszaru lub wymieniać dane z kierowcą.
Moduł LTE łączy Audi e-tron quattro concept z Internetem. Systemy
connectivity pokazane w pojeździe studyjnym są najnowocześniejszymi
rozwiązaniami technicznymi na tym polu.Prezentowany pojazd koncepcyjny
wyposażono też we wszystkie rozwiązania, które Audi stworzyło z myślą o
autonomicznej jeździe: czujniki radarowe, kamerę wideo, czujniki
ultradźwiękowe i skaner laserowy. Dostarczane przez nie dane docierają
do umieszczonego w bagażniku, centralnego sterownika systemów wsparcia
kierowcy (zFAS). Na ich podstawie sterownik oblicza i tworzy w czasie
rzeczywistym całościowy obraz otoczenia pojazdu, a następnie udostępnia
te informacje wszystkim systemom wsparcia kierowcy i systemom
autonomicznej jazdy. Również te rozwiązania już wkrótce znajdą się w
produkcji seryjnej.
auto-swiat.pl
Komentarze
Prześlij komentarz